Deafhiker

Arnoud Sonneveld

( Lid van team: Deafhikers for Deaf Warchildren )

Opgehaald

1.745
29% bereikt van mijn streefbedrag € 5.895

In het verleden heb ik veel aan wandelen en hiken in de natuur van Scandinavië, Schotland en natuurlijk Nederland gedaan. Dat heb ik altijd met veel  plezier en moeite gedaan, het vergt ook veel doorzettingsvermogen, maar dat is het waard.

Onlangs vernam ik van Pieter Vergeer over een initiatief WarChild genaamd Kilichallenge. Dat betekent dat aantal mensen een aantal dagen richting Kilimanjaro (5895 m) gaan beklimmen, de hoogste bergtop van Afrika! Wie wil dat nou niet gaan doen! Dit initiatief trok dus mijn aandacht, zeker als met onze steun  kinderen in oorlogssituaties kan helpen.

Ik ben opgegroeid in een met een dove moeder en doofblinde vader, en heb me altijd verbonden gevoeld met het lot van mensen die niet zo makkelijk de wereld kunnen ontdekken, hetzij door doofheid of blindheid of een combinatie daarvan, hetzij door oorlog en geweld. Ieder mens heeft dromen en aspiraties. De mijne zijn wandelen en hiken door de afgelegen natuur. Dat ik door het maken van deze beklimming een steentje kan bijdragen aan het vergroten van de mogelijkheden van de allerkleinsten van onze wereld stemt me blij. U ook?

Doneer dan mee

Al het doneergeld gaat naar WarChild. Voor de reis naar en het klimmen in Kilimanjaro betaal ik helemaal zelf.

Bekijk alle

De top van Kilimanjaro

28-01-2024 | 13:48 Uur
Beste mensen, Dag :1. Op 12 januari zijn we met de bus naar Machame Gate gegaan om daar de beklimming van Kilimanjaro te beginnen. De reis duurde 2 uur, er was buiten genoeg te zien. Ik maak gebruik van de tijd om een dutje te doen, heerlijk 😴😴 Eenmaal bij Machame Gate (1800m) bleven we nog even lunchen ten tijde van de formaliteiten. Op zich niks bijzonder, maar dat veranderde toen een aapje plotseling banaantje voor mijn neus wegpikte. We schrokken allemaal even, uiteindelijk konden we wel om lachen. Al ben ik mijn banaantje kwijt🙄 Maar goed, we konden beginnen met wandelen naar boven. locale gidsen en porters gingen met ons mee. Eindelijk konden we beginnen. Er kwam ook een dove gids met ons mee. Dat is handig aangezien we dan in dezelfde taal konden communiceren.😄 We liepen door de regenwoud, dat was prachtig om te wandelen.Het was warm buiten, maar halverwege naar Machame Camp (2800m ) begon het hard te regenen. Gelukkig hadden de porters bij de campsite tenten voor ons klaargemaakt waardoor we even onder droge daken zaten. We waren even moe na stevig lopen, maar we hebben allemaal 1e camp gehaald. Dag: 2. Na goede nachtrust en ontbijt vertrekken we naar de volgende campsite, Shira Camp (3800) We liepen door uitgestrekte steppe. Daar waren aantal mooi uitzichten van top van Kilimanjaro en Mount Meru😃 Onderweg hielden we aan vaste ritme en aantal pauzes voor lunch, water drinken en evt plassen. Dat was best wennen om met de groep te wandelen maar goed. Het heeft zo zijn voordelen😉 Avond's zetten we onze spullen klaar in de tenten voor de overnachtig, |daarna eten we heerlijke avondeten. De keukenstaf doen hun werk erg goed. Dag 3. Na vaste routine lopen we weer verder naar volgende camp, Barranco Camp (3950 m) Eerst moeten we via Lava Tower (4500 m) lopen om daarna af te dalen naar camp. Daar kunnen we dan acclimitiseren. Dat was best lange dag, maar we hebben het gehaald en genoten van uitzichten. Dag 4. Vandaag is de dag voor het klauteren op de Barranco Wall. Dat is de leukste gedeelde van beklimming van Kilimanjaro😄😄. Daarna was het redelijk makkelijk lopen naar de camp: Karanga Camp (4000m) .  Dag 5. We bereiken na korte wandelpad Barafu Camp (4850). Daar nemen we de tijd om te rusten en ons klaarmaken voor de poging de top van Kilimanjaro te bereiken. Spannend nu we dichtbij top zijn😎😎 Dag 6: Rond 00.00 worden we gewekt en klaargemaakt voor ontbijt. Het is buiten echt donker. Met koplampen vertrekken we naar de top. We hebben onze speciale kleren voor de alpinsme aan. Het wordt immers kouder, hoe hoger we komen. Na ontbijt beginnen we aan de tocht, eindelijk!! Het gaat ongeveer 8 uur duren voor we top halen. Onderweg na 3 uur lopen begon mijn benen vermoeid te raken. Ik geef mezelf veel soort schop onder mijn kont. Uiteindelijk kon ik na 4 uur niet meer lopen. Na overleg met gidsen werd besluiten dat ik terug naar Barafu Camp terug te keren. Het was niet verantwoordelijk meer om verder te gaan. Nou dat kan kloppen!!, eerste uur naar beneden was ik verzwakt geraakt dat de gidsen me hielpen om camp te kunnen halen. Na ruim een uur begon mijn benen weer sterker worden waardoor ik weer zelfstandig kon lopen. De steeds ijler worden van de lucht heeft me toch te pakken gekregen😣 Uiteindelijk bereiken we de camp weer. Ik blijf dan met achterblijvers in de kamp. Ik slaap in de tent. Na een tijdje komen anderen die de top gehaald hebben. We verwelkomeren hen😄😄. Ze waren moe maar voldaan teruggekeerd. Na een tijdje lopen we naar de volgende camp: Millennium Camp. Dat duurde ongeveer 2 uur.  Eenmaal aangekomen doen we bijna niks meer, behalve avondeten en napraten. Dag 7. Na goede nachtrust nemen we beetje tijd om bij te komen en laatste stap naar eindpunt Mweka Gate. We lopen dan weer door regenwoud. Eerst werd er afscheidsceremonie van onze gidsen, porter en keukenstaf gehouden. Ze gingen zingen en dansen. Dat was geweldig geweest😎 De porters hebben onze bagage, kampeerspullen elke dag ingepakt, mee gedragen naar de volgende overnachtigpunt en tenslotte het weer uitgepakt en ze opgezet. De gidsen hebben ons heel goed geholpen met alle factoren. Vergeet ook de keukenstaf niet, ze hebben heerlijk gekookt voor ons. Waar zouden we zijn zonder hen🙄. Rond 14.00 uur kom ik in Mweka Gate aan na lange dalen. Daar nemen we de lunch en krijgen de certificaten voor het beklimmen van Kilimanjaro. Het blijkt dat ik tot 5500m hoog ben gekomen. Dat klinkt ook goed😁  We vertrekken dan met de bus naar lodge in Arusha. Daar komen we weer bij en beginnen we te genieten van dinner en na lange tijd neem ik dan weer bier. Het was erg gezellig avond. Dag 8. We nemen de tijd alvorens we vertrekken met de bus naar vliegveld Kilimanjaro. Sommige deelnemers hebben hun plannen in Tanzania, bv safari en zanzibar. Avond vertrek ik weer naar huis met aantal anderen. De nachtvlucht was mij niet goed bevallen, waardoor ik bijna niks geslapen heb. Ik heb dan flink geslapen op eerste nacht in Nederland.  Nu ben ik aan het nagenieten van beklimming Kilimanjaro. Het heeft me veel nieuwe ervaringen geleverd. Het was ook erg leuk om met de groep te trekken. Nu zoek ik weer nieuwe uitdaging....... Alsnog bedankt voor jullie donatie en steun. Ze zijn echt blij mee bij de WarChild!! Groeten, Arnoud Sonneveld